HIER, IK ALS KEIZERIN. MOLENSTRAAT 103/BUS 5

Geïnspireerd door het hikikomori-fenomeen, waarbij mensen nog maar zelden hun huis of kamer verlaten.
Geïnspireerd door de eenzaamheidseconomie die simpele alternatieven biedt voor de complexe inspanningen die menselijke relaties vragen.
Geïnspireerd door een wereld waarvan we het tempo niet kunnen volgen, en toch iets missen.
Geïnspireerd door het verlangen om van die vermoeiende wereld verlost te zijn.

VEERLE BAETENS is actrice, regisseur, scenarist en zangeres. In 2012 brak ze internationaal door met haar hoofdrol in de film The Broken Circle Breakdown waarvoor ze meerdere prijzen won. Sindsdien heeft ze zich voornamelijk gericht op film- en televisieprojecten. Ze maakte haar regiedebuut met de film Het smelt, gebaseerd op de roman van Lize Spit. Nu gaat ze in op Bo’s uitnodiging om weer op de planken te staan met Hier, ik als Keizerin. Van meet af aan geeft ze inhoudelijk en vormelijk mee richting aan deze voorstelling, door een thema aan te snijden dat haar nauw aan het hart ligt én kansen biedt om woord te verweven met fysiek spel en muziek.

BO SPAENC geeft weerwoord met zowel groteske circusklanken als met een integere sound van vocals, Indisch orgel, organische percussie en kinderpiano. Bo maakte als artistiek leider van Muziektheater De Kolonie – en later als freelancer – muziektheater met straffe vertellers als Lucas van den Eynde, Peter De Graef, Tania Van der Sanden, Bart Hollanders, Warre Borgmans, Vic De Wachter en Bruno Vanden Broecke, tegenover zijn "live" muziek. Deze producties kwamen steevast uitgebreid aan bod in de CC's. Met Hier, ik als Keizerin maken Bo en Veerle muziektheater waarin woord, zang en instrumenten elkaar verrassen en tegendraads hun gang gaan.

Op het podium: een vrouw en een man. Een actrice en een muzikant. Muziek, lijf en woorden vertellen samen het verhaal van één figuur, die zo kleurrijk is dat er meerdere personages op scène lijken te staan.

Veerle en Bo smijten zich in de interactie met elkaar en het publiek. In volle overgave aan de vertelling durven ze zweven, zweten, zwichten en bezwijken ze soms. Het spanningsveld op de scène – nu eens harmonieus dan weer weerspannig – staat in contrast met de geïsoleerde bubbel waarin het hoofdpersonage zich heeft teruggetrokken.

Buiten was te snel, te luid, te veeleisend, te veel rollen… Binnenshuis is er routine om de leegte te vullen: hey Google, YouTube, chat GPT… Binnen is ze vrij, de Keizerin in haar rijk: oppervrouw, ongenaakbaar, enfant terrible.

Dan gaat haar deur op een kier… Zij, gedeconnecteerd en vervangbaar, gaat ze de confrontatie aan?

SPEL
VEERLE BAETENS

LIVEMUZIEK
BO SPAENC

SCRIPT NAAR EEN IDEE VAN
VEERLE BAETENS & KIANA PORTE

GESCHREVEN DOOR
VEERLE BAETENS & YOLINE DENYS

COMPOSITIE
BO SPAENC

COACHING
JAN BIJVOET (OV)

KOSTUUMS
MANU VERSCHUREN

SET, LICHT- EN KLANKONTWERP
DRIES BELLINKX

PRODUCENT
PER PODIUM & BO SPAENC BV

CO-PRODUCTIE
CC ASSE & CC HERENT

FOTO
LENNERT MADOU

MAKE-UP FOTO
SANNE SCHOOFS

VERKOOP
HUUB COLLA

BESCHIKBAAR VANAF 28.09 T/M 20.12.2026

MET DANK AAN
CENTRE CULTUREL DE BEAUVECHAIN & THEATER VOORUIT BOECHOUT